środa, 19 września 2012

Zanikające wartości - współczucie i empatia...

   Przygotowując się do pracy zawodowej sięgnęłam po kilka publikacji książkowych, aby pogłębić swoją wiedzę na temat psychiki, metod wychowawczych dzieci, a także  profilaktyki zdrowotnej. W księgarni natrafiłam na kilka ciekawych pozycji , a wśród nich na książkę autorów Pam Schiller i Tamera Bryant pt. " Wychowuj mądrze". W sposób naprawdę przystępny, powiedziałabym , że czasem infantylny, autorzy opisali w  jaki sposób powinniśmy pracować z dziećmi, by wyrabiać w nich ważne cechy charakteru. Na pierwszym miejscu postawiono na współczucie i empatię.

" Współczucie i empatia to również szacunek dla wszystkich żyjących stworzeń, nawet tych najmniejszych, które nie mogą mówić za siebie".

   W poszukiwaniu placówek, które chciałam zainteresować ofertą swojej firmy , trafiłam do pewnego przedszkola . Pani dyrektor okazała się być osobą chętną do rozmów i wciągnęła mnie w dłuższą dyskusję na temat przyczyn powstawania chorób. Toczyłyśmy rozmowę na temat szkodliwości picia kawy, a także zbyt dużej konsumpcji wyrobów cukierniczych. Ciągnąc temat w kierunku prawidłowej diety, pani dyrektor opowiedziała mi krótką historię, opatrując ją swoim komentarzem.
 "Pewna kobieta, mając na karku blisko 70 lat wołała na podwórku do znajomej:
- od dzisiaj zmieniam dietę. Wnuczka wyczytała w jakiejś książce, że ludzie starsi powinni jadać tylko ciemne pieczywo i dużo warzyw. Posłuchałam jej i teraz idę po zakupy."
Komentarz pani dyrektor był następujący : po co kobiecie zmiana diety! Całe życie jadła niezdrowe pokarmy, to teraz myśli, ze zmiana diety przedłuży jej życie o parę lat? Bez sensu!

   Czy Państwo też tak myślicie? Zaskoczona byłam wypowiedzią osoby, która bądź co bądź ma wpływać na wychowanie dzieci i kształtować ich psychikę.
Delikatnie, aby nie urazić rozmówczyni , zwróciłam jej uwagę na aspekt związany z szukaniem w życiu celu.
Sama dieta prawdopodobnie niewiele zmieni w życiu starszej pani, ale wpłynie na jej psychikę. Cel który sobie postawiła - dbanie o zdrowie poprzez dietę , to znalezieniu sensu życia, który ją uskrzydli.
Przypomniałam pani dyrektor zjawisko, które występowało na przełomie XX i XXI wieku. Lekarze odnotowywali mniejszą śmiertelność wśród osób starszych , niż to jest zazwyczaj. Psycholodzy tłumaczyli zjawisko tym, że chęć wejścia w XXI wiek, dla wielu osób była tak silną motywacją, że podświadomie mobilizowali swój organizm do walki o przeżycie.  W naszej psychice jest ogromna siła, która odpowiednio wykorzystana staje się najlepszym lekarstwem na nasze problemy.

Nie wiem, czy moja rozmowa z panią dyrektor zmieniła jej opinię. Wiem jednak, ze naszemu społeczeństwu potrzebna jest ogromna dawka edukacji.

 REKOMENDACJAwww.promocjazdrowia.szczecin.pl

Źródło:
Pam Schiller ,Tamera Bryant - "Wychowuj mądrze".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz